Tematy na ustną część egzaminu maturalnego z języka polskiego w sesji wiosennej 2011 roku

Literatura

 

  1. Miłość w okresie wojny i okupacji jako próba przezwyciężenia zła. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  2. Tragiczna miłość w dziełach Williama Szekspira. Omów problem, analizując stosowne dzieła literackie.
  3. Czy miłość zawsze znaczy to samo? Różne ujęcia miłości na przełomie epok. Omów na podstawie utworów wybranych epok literackich.
  4. Motyw śmierci w literaturze. Zaprezentuj temat na podstawie wybranych tekstów literackich.
  5. Kat- oprawca. Oceń funkcje różnych kreacji postaci, analizując stosowne dzieła literackie.
  6. Dyskryminacja kobiet. Omów problem, analizując wybrane teksty literackie.
  7. Bohater tragiczny- sposoby jego kreacji i funkcje w literaturze. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  8. Konflikt tragiczny w wybranych utworach literackich. Scharakteryzuj bohaterów, którzy stają przed takim wyborem.
  9. ,,Młodzi przeciwko starym’’- analizując wybrane przykłady, ukaż konflikt pokoleń.
  10. Poezja dekadencka świadectwem nastrojów końca wieku. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  11. Literacki portret matki. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
  12. Wpływ kobiety na postępowanie mężczyzn. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  13. W kręgu dobra i zła. Wizerunki anioła i szatana, omów na wybranych przykładach utworów literackich.
  14. Honor, braterstwo i ojczyzna w literaturze. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  15. Wieś i chłopi w dziełach twórców różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
  16. Twórcza i destrukcyjna siła miłości w literaturze na podstawie wybranych utworów.
  17. Bohater dotknięty szaleństwem w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw i scharakteryzuj wybranych bohaterów literackich, zanalizuj celowo dobrane utwory literackie.
  18. Człowiek uwikłany w historię. Omów problem, interpretując utwory pisarzy XX wieku.
  19. Literackie obrazy zniewolenia człowieka w systemie totalitarnym. Przedstaw temat, odwołując się do przykładów z literatury polskiej i obcej.
  20. Literackie wizerunki wodza-przywódcy systemów totalitarnych. Omów temat na wybranych przykładach.
  21. Los zwykłego człowieka w czasie wojny i okupacji ukazany w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
  22. Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Scharakteryzuj je, analizując wybrane utwory.
  23. Świat „Gwiezdnych Wojen” i jego relacje z rzeczywistością XX i XXI wieku. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych utworów cyklu literackiego.
  24. Miłość jako cel i sens życia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady dzieł literackich.
  25. Motyw wędkarstwa i jego funkcje w literaturze. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
  26. Myślistwo jako sposób na życie. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
  27. Świat myśliwych i jego odzwierciedlenie w literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
  28. Motyw Chrystusa i innych postaci biblijnych we współczesnej literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
  29. Egzotyczne podróże jako motyw literacki. Przedstaw różnorodne przykłady wykorzystania tego motywu w literaturze.
  30. Problemy egzystencjalne w twórczości Paulo Coelho'ego- przedstaw temat na podstawie wybranych utworów tego autora.
  31. Literackie cytaty oraz parafrazy baśni i legend - omów temat na wybranych przykładach.
  32. Magia jako wyznacznik świata baśni- przedstaw temat na wybranych przykładach.
  33. Motyw miłości w polskiej oraz obcej literaturze romantycznej- przedstaw temat odwołując się do wybranych przykładów.
  34. Motyw snu w polskiej poezji i prozie. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych przykładów.
  35. Poeci żołnierze w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów problem, odwołując się do wybranych tekstów poetyckich.
  36. Zstąpienie do piekła jako motyw literacki. Omów przykłady, przedstaw różne funkcje tego motywu.
  37. Obraz Żydów w literaturze polskiej różnych epok. Przestaw podobieństwa i różnice w ujęciu tego tematu.
  38. Muzyka myśliwska na przełomie wieków. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady
  39. Artysta i jego różne role. Przedstaw i porównaj sposoby oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych utworach literackich różnych epok.
  40. Reportaż w literaturze pięknej – przedstaw różne przykładowe realizacje tego gatunku, analizując wybrane utwory.
  41. Literackie testamenty. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  42. Motyw ofiary i i sposoby jego ujęcia w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
  43. ”Młodzi gniewni” w literaturze różnych czasów. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  44. Na podstawie wybranych utworów literackich porównaj koncepcje artysty w romantyzmie i Młodej Polsce.
  45. Portret mieszczanina- sposoby jego kreacji i funkcje w literaturze polskiej i powszechnej. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  46. Na wybranych przykładach porównaj sposoby i funkcje wykorzystania motywów ludowych w literaturze oświecenia i pozytywizmu.
  47. Motto, tytuł, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów.
  48. Sny i widzenia jako sposoby przedstawiania rzeczywistości wewnętrznej. Omów temat na wybranych przykładach literackich z różnych epok.
  49. Filozofia franciszkańska-wskaż jej oddziaływanie na kształtowanie światopoglądu polskich twórców literatury. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  50. Czas, miejsce, bohater. Omów kreację świata i jej funkcje w wybranych utworach literatury najnowszej.
  51. Życie i mit. Na wybranym przykładzie ukaż kształtowanie się legendy wokół życia i twórczości pisarza współczesnego ( analiza wybranych utworów literackich).
  52. Przeprowadź analizę porównawczą sposobów wykorzystania motywu zbrodni w wybranych przykładach literatury wysokiej i kryminałach.
  53. Jednostka uwikłana w historię. Przedstaw zagadnienie katastrofizmu, analizując wybrane przykłady z literatury.
  54. Szekspiryzm polskiego romantyzmu. Zbadaj wpływ dzieł angielskiego dramaturga na oblicze polskiej literatury romantycznej (analiza wybranych utworów literackich).
  55. Omów motywy franciszkańskie i ich funkcje w polskiej poezji. Zanalizuj wybrane przykłady.
  56. Bohaterowie literaccy jako autorzy pamiętników, dzienników, listów. Scharakteryzuj i porównaj wybrane kreacje ich osobowości.
  57. Dydaktyczne funkcje literatury. Omów na wybranych przykładach pochodzących z dwóch różnych epok.
  58. Człowiek wobec Boga, życia i śmierci. Omów problem na przykładzie utworów literatury staropolskiej.
  59. Rola doświadczeń młodzieńczych w biografii bohaterów literackich. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  60. Rola tytułu jako znaku literackiego służącego interpretacji tekstu. Omów temat, analizując przykłady z różnych epok.
  61. Córka – żona – matka. Obrazy kobiet w literaturze XX wieku. Oceń funkcje różnych kreacji postaci.
  62. Syn – mąż – ojciec. Obrazy mężczyzn w literaturze XX wieku. Oceń funkcje różnych kreacji postaci.
  63. Scharakteryzuj motyw rozstania i omów jego znaczenie w wybranych utworach literackich.
  64. Różne sposoby personifikowania zła w XIX i XX wieku. Przedstaw je, analizując wybrane utwory literackie.
  65. Różne typy bohaterów w literaturze współczesnej. Scharakteryzuj je na podstawie analizy wybranych utworów epickich.
  66. Porównaj sposoby wykorzystania mitów i legend średniowiecza w wybranych utworach literatury współczesnej.
  67. Związki polskiej poezji z twórczością Jana Kochanowskiego. Omów charakter tych związków, analizując wybrane utwory liryczne.
  68. Analizując wybrane utwory pozytywizmu, przedstaw różne sposoby przekazywania prawdy historycznej w literaturze tej epoki.
  69. Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Scharakteryzuj je, analizując wybrane powieści.
  70. Analizując wybrane utwory, scharakteryzuj różne sposoby rozrachunku pisarza z własną przeszłością.
  71. Pycha jako czynnik determinujący działania człowieka. Omów jej źródła i konsekwencje, analizując wybrane utwory z różnych epok.
  72. Obrazy miejsc sakralnych w literaturze pozytywizmu. Przedstaw je i omów ich funkcje w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Zanalizuj wybrane teksty.
  73. Oceny rozwoju cywilizacyjnego wyrażone w tekstach literackich dwudziestolecia międzywojennego. Przedstaw je, analizując wybrane utwory.
  74. Przedstaw znaczenie przedmiotów w budowaniu struktury wybranych nowel pozytywistycznych. Zanalizuj wybrane utwory.
  75. Przestrzeń jako element świata przedstawionego w dziele literackim. Omów jej charakter i funkcje w twórczości wybranego pisarza.
  76. Scharakteryzuj i porównaj osobowości wybranych bohaterów literackich, będących autorami pamiętników (dzienników, listów).
  77. Barokowe odsłony miłości. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady utworów literackich.
  78. Etos rycerski w wybranych dziełach literackich. Omów różne sposoby jego prezentacji, analizując wybrane utwory.
  79. Miłość jako cel i sens życia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady dzieł literackich.
  80. Przedstaw motyw matki w literaturze i porównaj różne jej kreacje.
  81. Literackie ujęcia legendy Templariuszy. Omów różne realizacje analizując wybrane teksty literackie.
  82. Na przykładzie utworów literackich z dwóch różnych epok przedstaw i porównaj różne ujęcia motywu przyrody.
  83. W kręgu dobra i zła. Wizerunki anioła i szatana, omów na wybranych przykładach utworów literackich.
  84. Ludzkie namiętności inspiracją tragedii Williama Szekspira. Omów temat, analizując wybrane dzieła dramatopisarza.
  85. Znaczenie poety i poezji w wybranych utworach polskiej literatury romantycznej. Omów temat na wybranych przykładach literackich.
  86. Negatywny bohater, czarny charakter. Ukaż sposób i cel kreowania takich postaci w wybranych utworach literackich.
  87. Relacje między Bogiem a człowiekiem w świecie współczesnym. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.

 


Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki

 

  1. Motyw brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na podstawie różnych tekstów kultury.
  2. Związki muzyki z innymi dziedzinami sztuki. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
  3. Związki literatury z muzyką. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady z różnych epok.
  4. Motyw samobójstwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różne jego ujęcia, analizując wybrane teksty kultury.
  5. Motyw buntu w literaturze i innych tekstach kultury. Analizując, wybrane dzieła przedstaw sens i podłoże buntu.
  6. Różnice między filmową adaptacją a jej literackim pierwowzorem. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
  7. ,,Wsi spokojna, wsi wesoła’’- omów, analizując wybrane przykłady( literackie i z innych dziedzin sztuki), różne sposoby prezentacji tego tematu.
  8. Motyw szatana w wybranych tekstach kultury. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
  9. Ważne epizody II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów temat na wybranych przykładach.
  10. Motyw fotografii jako sposobu interpretacji rzeczywistości. Przedstaw temat na wybranych przykładach z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
  11. Totalitaryzm w literaturze XX wieku. Przedstaw i porównaj sposoby jego kreacji w wybranych tekstach kultury.
  12. Motyw łowiectwa w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  13. Związki między twórczością wybranych artystów a ich psychiką i życiem osobistym. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
  14. Motyw ptaków oraz jego różne znaczenia w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  15. Tradycje muzyki myśliwskiej (sygnalistyki) w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  16. Literackie i filmowe obrazy Holocaustu- przedstaw temat, analizując wybrane przykłady. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w sposobie opisywania świata przedstawionego w różnych tekstach kultury.
  17. Porównaj sposoby kreowania scen batalistycznych w „Potopie” Henryka Sienkiewicza oraz w ekranizacji tej powieści w reżyserii Jerzego Hoffmana.
  18. Szatan i jego różne wcielenia w sztuce. Przedstaw i porównaj różne sposoby oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych dziełach literackich i innych dziedzinach sztuki.
  19. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, omów różne sposoby przedstawiania kwestii żydowskiej w okresie pozytywizmu.
  20. Porównaj różne sposoby ujęcia tematu kobiety w sztuce młodopolskiej. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i z innych dziedzin sztuki.
  21. Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Porównaj wybrane utwory literackie i inne teksty kultury ( np. malarskie i filmowe).
  22. Romantyczne przestrzenie w literaturze i malarstwie. Omów ich funkcje na podstawie wybranych przykładów.
  23. Funkcje symbolu w malarstwie i literaturze Młodej Polski. Analiza porównawcza wybranych dzieł.
  24. Kreacja świata w twórczości B. Schulza i malarstwie M. Chagalla. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  25. Motyw maryjny w literaturze i ikonografii. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
  26. Buntownik jako bohater dziewiętnastowiecznej literatury i dwudziestowiecznego filmu. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  27. Literatura i inne dziedziny sztuki w służbie tolerancji. Omów problem na przykładzie dzieł ukazujących życie i obyczajowość wybranej mniejszości narodowej (np. Żydów).
  28. Błazen jako głupiec i jako mędrzec. Zanalizuj różne wizerunki tej postaci w różnych tekstach kultury (literatura i inne dziedziny sztuki).
  29. Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Zanalizuj wybrane dzieła.
  30. Sposoby charakteryzowania określonej warstwy społecznej w wybranych utworach literackich dwudziestolecia międzywojennego i ich ekranizacjach.
  31. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne sposoby przedstawiania lęku w dziele sztuki.
  32. Różne sposoby tworzenia kolorytu lokalnego w literaturze i malarstwie. Przedstaw je, analizując wybrane przykłady z jednej epoki (np. romantyzmu).
  33. Rozrachunek z historią najnowszą w dziełach polskiej szkoły filmowej inspirowanych literaturą. Omów problem na podstawie ekranizacji wybranego utworu prozatorskiego.
  34. Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury jednej epoki (np. Młodej Polski).
  35. Omów funkcje nawiązań do muzycznych form gatunkowych w wybranych utworach literackich i innych tekstach kultury.
  36. Sposoby ukazywania piękna ludzkiego ciała. Porównaj je, analizując wybrane dzieła literatury i innych dziedzin sztuki współczesnej.
  37. Literackie i fotograficzne świadectwa czasu wojny. Zaprezentuj i porównaj wartości poznawcze interpretowanych przykładów literatury faktu i zdjęć reportażowych.
  38. Jak się buduje nastrój grozy? Analizując wybrane dzieła, porównaj zabiegi artystyczne wykorzystywane przez literaturę i film.
  39. Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym. Zanalizuj wybrane dzieło literackie i jego realizację sceniczną.
  40. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze, Twoim zdaniem, wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
  41. Motyw odcięcia, oderwania od rzeczywistości. Przedstaw różne ujęcia tego motywu i sposoby wykorzystania, analizując wybrane teksty kultury ( literatura i inne dziedziny sztuki).
  42. Omów, analizując odpowiednie przykłady, portret matki w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  43. Symboliczne znaczenie postaci diabła i anioła w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury dwóch epok.
  44. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa wybranych epok, przedstaw i porównaj różne sposoby ukazania motywu piekła oraz omów jego funkcje.
  45. Symboliczne znaczenie motywu pielgrzyma i jego wędrówki w różnych dziełach sztuki wybranych epok. Analizując przykłady z literatury oraz malarstwa, przedstaw zagadnienie.
  46. Motyw rycerza w literaturze i malarstwie epoki średniowiecza. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
  47. Gotycyzm w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw zagadnienie, analizując przykłady z różnych epok.
  48. Na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki ( lit. i inne) przedstaw, jaki obraz wojny ukazują artyści.
  49. Secesja i symbolizm w twórczości wybranych artystów Młodej Polski. Zanalizuj przykłady z literatury oraz innych dziedzin sztuki.
  50. Analizując wybrane przykłady z literatury i malarstwa, przedstaw i porównaj różne kreacje zbrodniarzy w dziele sztuki.
  51. Obraz Żydów w literaturze i innych dziedzinach sztuki pozytywizmu. Przedstaw różne ujęcia motywu i omów ich funkcje w realizacji podstawowych założeń epoki. Zanalizuj wybrane dzieła literackie i malarskie.
  52. Różne ujęcia motywu wiosny i jego funkcje w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zanalizuj wybrane przykłady z literatury, malarstwa i muzyki.
  53. Legendy i alegorie związane z motywem Graala w literaturze. Przedstaw, analizując wybrane utwory różne ujęcia tematu od średniowiecza po czasy współczesne.
  54. Bohaterowie mitów greckich i Biblii jako archetyp kultury europejskiej. Omów problem na wybranych przykładach literatury, malarstwa i filmu.
  55. Motyw przyrody w literaturze i w sztuce. Ukaż zagadnienie na wybranych przykładach z różnych dziedzin sztuki.

 


Język

 

  1. Specyfika języka reklamy. Scharakteryzuj zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału.
  2. Język współczesnych piosenek młodzieżowych, ich popularność -odzwierciedleniem problemów i zainteresowań młodego pokolenia. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  3. Gwara myśliwska oraz jej związek ze zwyczajami łowieckimi.
  4. Funkcje wypowiedzi w literaturze. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
  5. Różne postawy wobec języka i wpływ na rozwój polszczyzny. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  6. Oceń wpływ frazeologizmów na kształtowanie się polszczyzny. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
  7. Rola środków stylistycznych w poezji barokowej. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
  8. Zapożyczenia – elementy wzbogacające czy zubożające polszczyznę? Wskaż ich wpływ na kształtowanie się polszczyzny na przełomie wieków. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  9. Przedstaw odmiany stylistyczne w języku polskim, dokonując w tym celu analizy różnego typu tekstów.
  10. Dialekty w języku polskim. Oceń ich wpływ na wartość polszczyzny, zanalizuj odpowiednie przykłady.
  11. Potoczna odmiana języka, jej funkcje w polszczyźnie XX i XXI wieku. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
  12. Oceń wpływ przysłów na kształtowanie się polszczyzny. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  13. Rola środków stylistycznych w poezji literatury Młodej Polski. Oceń ich wartość, dokonując w tym celu analizy wybranych dzieł literackich.
  14. Ślady stylu biblijnego w literaturze polskiej. Omów problem, analizując odpowiednie przykłady.
  15. Nowomowa jako XX-wieczne zwyrodnienie języka. Rozpoznaj jej elementy, dokonując w tym celu analizy różnego typu tekstów.
  16. Współczesny język mass mediów. W celowo zgromadzonym materiale zanalizuj środki językowe i dokonaj ich oceny pod względem poprawności.
  17. Zanalizuj środki językowe charakterystyczne dla gwary myśliwych. Ukaż to zagadnienie, analizując odpowiednie przykłady.
  18. Meandry polskiej ortografii- omów podstawowe reguły i problemy ortograficzne spotykane przez piszącego po polsku. Zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
  19. Grzeczność językowa- przejawem dobrego wychowania i kultury osobistej człowieka na przełomie wieków. Analiza celowo zgromadzonego materiału językowego.
  20. Kicz językowy. Przedstaw zjawisko, analizując cechy języka przykładowych piosenek nurtu disco polo.
  21. Omów funkcje neologizmów w poezji Bolesława Leśmiana. Zanalizuj odpowiednie przykłady.
  22. Język bohatera jako element charakterystyki postaci. Omów na podstawie wybranych przykładów.
  23. Żargon uczniowski. Zanalizuj język uczniów ZS w Tułowicach, wykaż jego charakterystyczne cechy.
  24. Werbalne i niewerbalne środki komunikacji. Przedstaw zjawisko na konkretnych przykładach.
  25. Obraz świata kreowany w reklamach adresowany do konkretnego odbiorcy. Zanalizuj językowe środki wyrazu na konkretnych przykładach.
  26. Retoryka jako sztuka przekonującego mówienia. Na podstawie wybranych przykładów dokonaj analizy i omówienia najciekawszych figur retorycznych.
  27. Rodzaje i funkcje frazeologizmów w wybranych sloganach reklamowych. Omów problem i oceń zjawisko.
  28. Komizm słowny. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
  29. Nazwiska i imiona znaczące w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
  30. Bohater mówiący gwarą. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie.
  31. Metaforyka tytułów prasowych. Zanalizuj wybrane przykłady i oceń, jak ma się tytuł czasopisma do jego zawartości.
  32. Funkcje znaków przestankowych w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Omów je na podstawie analizy wybranych utworów liryki współczesnej.
  33. Różne sposoby budowania definicji pojęć. Omów je, analizując artykuły hasłowe wybranych słowników.
  34. Funkcje ezopowego języka w twórczości nowelistycznej jednego z pisarzy epoki pozytywizmu. Omów je, analizując wybrane utwory.
  35. Językowe sposoby kreowania obrazu świata w reklamie telewizyjnej. Przedstaw je na wybranych przykładach.
  36. Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
  37. Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Zanalizuj celowo dobrane utwory.
  38. Analizując wybrane polemiki prowadzone na łamach czasopism, przedstaw zastosowane chwyty erystyczne i omów ich funkcje.
  39. Omów funkcje retorycznych środków językowych, analizując wybrane dzieła literatury współczesnej.
  40. Sztuka przekonywania a manipulacja językowa – porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
  41. Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria, którymi się posłużyłeś.
  42. Język jako źródło wiedzy o życiu minionych pokoleń. Przedstaw zagadnienie, analizując warstwę językową wybranych utworów pamiętnikarskich z określonej epoki (np. baroku).
  43. Wieloznaczność wyrazów i jej konsekwencje dla procesu komunikacji. Omów zagadnienie na wybranych przykładach tekstów kabaretowych.
  44. Wpływ poprawności politycznej na język. Przedstaw zjawisko i dokonaj jego oceny na przykładach wybranych tekstów prasowych.
  45. Różne sposoby indywidualizacji języka poetyckiego. Scharakteryzuj je na wybranych przykładach utworów poetów należących do określonej grupy poetyckiej.
  46. Twórcze wykorzystania stylów funkcjonalnych (np. urzędowego, potocznego) w poezji XX wieku. Omów problem na wybranych przykładach.
  47. Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach wybranych utworów.
  48. Środki poetyckiego obrazowania w prozie XX wieku. Omów je na wybranych przykładach.
  49. Przedstaw charakterystyczne cechy języka internautów na przykładach wypowiedzi z wybranych list dyskusyjnych.
  50. Różne odmiany stylu publicystycznego. Przedstaw je i porównaj, analizując język i styl artykułów wybranych z aktualnej prasy i czasopism.
  51. Język Twoich rówieśników – scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
  52. Zanalizuj język własnych wypracowań pisanych w pierwszej i ostatniej klasie szkoły ponadgimnazjalnej oraz scharakteryzuj swoje postępy w dziedzinie sprawności językowej.